1 דקות קריאה
איך בוחרים חפץ מעבר נכון לתינוקות ופעוטות

חפץ מעבר הוא חפץ שהתינוק או הפעוט נקשרים אליו ונעזרים בו מבחינה רגשית במעברים. החפץ מייצג עבור הפעוט חום, ביטחון והרגעה שהוא מקבל לרוב מהוריו, אך כשהם אינם, הפעוט לומד להפנים את התכונות המרגיעות של החפץ, לכן לחפץ מעבר יש בעצם משמעות רגשית מאוד גדולה עבור תינוקות ופעוטות, משמעות המשפיעה על תחושת הבטחון של התינוק/הפעוט במעברים בין בית לגן, בין שינה לערות וכד'. 

חפץ המעבר או אובייקט מעבר הוא מונח שטבע הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט והוא מתייחס לחפץ שתינוק מעניק לו משמעות ייחודית, חפץ המייצג עבורו את אימו כדמות מרגיעה ומווסתת. החפץ יהיה בדרך כלל חפץ נעים למגע, שניתן להתרפק עליו ולמשש אותו כמו בובה רכה, דובי או שמיכה והוא כאמור מעניק לתינוק ולפעוט ביטחון, עוזר לו להכיל שינויים בחיים, מעניקה לו שלווה, רוגע, ופניות להתפתח בצורה בריאה ותקינה. 

חשוב לומר שאת החפץ התינוק בוחר בעצמו בדרך כלל במחצית השניה של השנה הראשונה לחיים מתוך החפצים בסביבתו, לכל תינוק יש העדפה משלו, ורק התינוק יעניק לחפץ את המשמעות המיוחדת לו. יחד עם זאת, כפי שתינוקות בוחרים להצמד לחיתול בד כי זה מה שנמצא כעת ומזכיר להם את אמא, כך אנחנו יכולים לכוון באופן יזום לחפצים במהלך ההרגעה ולנסות להשפיע על הבחירה כך שהחפץ יהיה נוח, בגודל מתאים ועשוי מחומרים בריאים. 

אם החלטתם לנסות ולהתערב בתהליך הזה נסו לבחור משהו בגודל נוח, רך ומבדים מכותנה, כך שגם ניתן לכבס בקלות, ושימו לב לכך שיהיה חפץ נוח, לא גדול מדי, לא משתרך מדי שיהיה קל להסתובב איתו, להכניסו לתיק, לעגלה, או למגרה בגן (כשיגיע הרגע). 

לאחרונה נתקלתי במוצרים סרוגים מקסימים ומתוקים, היכולים להיות חפץ מעבר נהדר, והם בובות סרוגות מלאות מתיקות, רכות ובית. הבובה הסרוגה בדומה לצעצועים לתינוקות, מסייעת לפעוטות לפתח את מערכת החישה (המערכת הסנסורית) מעצם המישוש מרקם עם טקסטורה אך רך ונעים. הבובות הסרוגות עשויות מחוט 100% כותנה, משלבות חומרים טבעיים כמו גם טבעות עץ, בעלות איכות ועמידות גבוהה, ואפילו ידידותיות לסביבה מבחינת תהליך הסריגה שלהן.

 לכל תינוק כמעט יש בובה או בד שאליו הם נצמדים, ולתינוקות רבים בשנים הראשונות לחייהם, יש העדפה לבובת בד רכה כחפץ מעבר. בעבר הסבתות והאמהות היו יושבות וסורגות בובות, כיום המודעות הולכת וגוברת לבובות סרוגות בעבודת יד ממגוון סיבות. בראש ובראשונה הבובה הסרוגה נמצאת תחת הקטגוריה של צעצועים תחושתיים (סנסורים) ובנוסף גם נחשב כ"צעצוע מונטסורי", בגלל ההרכב של המוצר מחומרים טבעיים, כפי שדוגלת הגישה. 

היתרונות של הבובה הסרוגה כחפץ מעבר

 בובות סרוגות בעבודת יד, שימשו כתפקיד חשוב בהתפתחותם של תינוקות ופעוטות מאז ומתמיד. הן מעניקות לתינוקות, פעוטות וילדים, הזדמנות לתרגל את מיומנויות המוטוריקה העדינה שלהם, כגון אחיזה ומגע. לאורך ההיסטוריה, הילדים שהתפתחו עם בובות סרוגות, הצליחו לחבר מספר תחושות ולקשר ביניהם למגע מסוים. באמצעות משחק עם בובות סרוגות, ילדים יכלו ללמוד כישורי חיים רבים, לפתח את הדמיון שלהם ויכלו להשתמש במיומנויות אלו כדי להבין את הצרכים שלהם ושל ילדים אחרים. 


בניית ביטחון לילד כבר משלב הינקות

 בעבודתי עם ילדים והורים, אני נתקלת במגוון קשיים וצרכים התפתחותיים ורגשיים. אין ספק שקושי אחד תמיד ישפיע על קושי אחר, וכמטפלת המלווה הורים, אני מאמינה שהראיה שלנו, לא יכולה להיות מופרדת ומפרידה, וההתייחסות לילד חייבת להיות מתוך התבוננות על כולו, החל משלב הינקות ולמשך החיים. כך, בניית העצמי של הילד, צריכה להתחיל כבר משלב הינקות, יצירת סביבה תומכת אידיאלית, המאפשרת לילד סקרנות, רצון ללמוד, ביטחון עצמי והערכה עצמית לאורך החיים, בשיטוטי ברשת נתקלתי במוצרי התפתחות מיוחדים ומרגשים, שיכולים להיות בעיני חלק מקסים ברשימת קניות לתינוק עבור היולדת. כדי להתחיל את ההתפתחות הבריאה של הילד כבר מגיל ינקות, ולייצר את הסביבה הרכה והמכילה עבורו לאורך החיים. 

משמעות עיצוב החדר על חפץ המעבר והתפתחות הילד

 מבחינה פראקטית, רצוי לבחור חפץ מעבר שמתחבר במרקם ובמראה לעיצוב חדר התינוק, כלומר, יש לבחור חפץ תואם ככל האפשר לסביבה הטבעית שלו. התינוק יוכל להשתמש בחפץ מעבר, כחפץ שמעניק לו ביטחון ומזכיר לו את החדר שלו, את הבית שלו את הסביבה הטבעית שלו ואת הרכות והחום של אמא. אחד מהמותגים שיצא לי להכיר, ושעומדים בקריטריונים שציינתי פה, הם המוצרים של LiBar. בעיני הם עונים על הבסיס של התפתחות תחושתית בריאה כי המוצרים שלהם סרוגים, יש להם מגוון בובות סרוגות כחפץ מעבר, ומוצרים לעיצוב חדרי תינוקות סרוגים גם כן, כך שהשילוב ביניהם יוצא נכון ומתאים. על קצה המזלג אציין שהמוצרים שלהם לחדרי תינוקות מאוד יפים, רכים, מוקפדים, ותוכלו למצוא אצלהם מגוון מוצרים לעיצוב חדרי תינוקות שתומכים בשינה ובהתפתחות תקינה של תינוקות ופעוטות לאורך זמן. בנוסף לכך, בפן האישי, אני מאוד אוהבת את החיבור לטבע במוצרים שלהם. השילוב של העץ הטבעי, מוסיף גם הוא להתפתחות התחושתית של תינוקות ופעוטות. החיבור לטבע המדמה את החיבור הטבעי שבין האמא לתינוק, נכון וקסום העיניי. המוצרים של LiBar נהדרים בעיני כחפץ מעבר, המוצר הקטן והמתוק עם טבעת העץ, מעודד את הילד לאחוז, ומייצרת הזמנה אינטואיטיבית לפעוט לשמור בידו את ההמשכיות של מיטתו ושל הבסיס הבטוח שלו, כמו "לקחת את המיטה שלו לגן" ולייצר לעצמו מקום בטוח גם כשהוא מחוץ לבית. 

בד סרוג מזכיר לנו אהבה ללא תנאי

לי באופן אישי, המוצרים הסרוגים מזכירים את החמימות מבית סבתא, ומזכירים לי את האהבה הטהורה של סבתא, את החיבוק החם, את המקום הבטוח, את המרק שהכינו לנו כשהיינו חולים, את הסביבה התומכת להתפתחות והתחושה שכשאוהבים אותך אתה מסוגל להכל, כך גם האמא הטרייה סופגת את התחושות הללו, כחלק מאותו קינון אימהי - האמא בונה קן לרך הנולד. למוצרים הפיזיים יש משמעות בכל הנוגע לשיפור החוויה האימהית ומעניקים את התחושה שהיא נמצאת במקום בטוח, נעים, רגוע ומכיל בתת המודע שלה. גם לעניין ההיקשרות המדוברת בין האמא לתינוק, ההיקשרות עליה אני מדברת רבות בהדרכות שלי. היא המשפיעה עלינו לחיים שלמים, גם היא בעיני נתמכת בסביבה הרכה והתומכת בעזרת מוצרים מונטסוריים סרוגים תינוקות. וכשאני רואה מוצרים כאלו אני לא יכולה להתעלם מהתחושה הנעימה והבטוחה גם לאמא וגם לתינוק, תחושה רכה ונעימה עם חספוס מפתח שהלוואי שהיינו יכולים לייצר גם מתוך החיים עצמם את אותה התחושה הזו. 

אוהבת, רוזלין זוהר - מטפלת רגשית